Hvorfor outsource

I likhet med mange andre funksjoner som ikke er en del av din kjernevirksomhet kan drift/administrasjon av samtykkebasert kommunikasjon i digitale kanaler settes bort.

Her er noen grunner til å gjøre det:

1. Du har ikke tid til å holde deg faglig oppdatert

De fleste markedsførere har mer enn mange nok arbeidsoppgaver. I de fleste norske bedrifter er det ikke ubegrenset med ressurser på markedsføringssiden. Dette betyr at få mennesker ofte må dekke mange fagområder. Samtykkebasert kommunikasjon er et eget fagområdet og selv om du nok kan klare å beholde et overblikk, er det ikke tid nok til å tilegne seg de detaljkunnskapene du trenger for å utnytte denne kommunikasjonskanalen optimalt. Her finnes det mange eksperter som allikevel er ute og graver. Da kan heller de fortelle deg hva du bør vite.

2. Du er redd for at du ikke skal nå ut til målgruppene dine

Det er ikke bare å opprette en kundeklubb og så vips skjer rekrutteringen av seg selv. Kanskje har dere ikke systemer som muliggjør rekruttering der du treffer dine kunder hver dag - i butikk eller kjøpsenter. Du må først finne ut hvordan du kan gjøre det enklest mulig for kunden dine, og så må du bruke tid på å få dem til å ville motta kommunikasjon fra deg i valgte kanal. Det tar tid. Kanskje har du ikke den tiden? Kanskje kan noen andre (mindre viktige) personer gjøre denne jobben for deg? Kanskje noen som allikevel kjenner disse arenaene?

3. Du må ha en strategi, og den må følges

Det er vanskelig nok å lage en strategi, men som på alle andre områder, er den lite verdt hvis du ikke følger den. Du har kanskje et reklamebyrå og/eller et mediebyrå som hjelper deg med strategi og samtidig bistår deg med å følge strategien? Kan de hjelpe deg med samtykkebasert kommunikasjon samtidig? Ikke umulig.

Men, noen av reklamebyråene er fortsatt mest vant til å "rope til forsamlinger". Noen av mediebyråene er fortsatt mest vant til å" kjøpe de høyeste fjelltoppene" som du kan "rope fra". Andre har utviklet seg videre. Du bør finne noen som både kan bistå deg med strategien og så levere "det samtykkebaserte materialet".

4. Samtykkebasert kommunikasjon i digitale kanaler krever teknologiforståelse

Jo, faktisk! For optimal utnyttelse av samtykkebasert kommunikasjon kreves det en god del kunnskap om teknologi og hvordan databaser fungerer. Dette kan nok teknologileverandøren din hjelpe deg med. Hvis de forstår mennesker også, da...

5. Samtykkebasert kommunikasjon er markedsføring

...og markedsføring kan outsources. Enten du skal bruke samtykkebasert kommunikasjon til kampanjer, merkevarebygging, eller helst begge deler, så må aktiviteten din markedsføres. Og da var det dette med tid og fagkompetanse igjen.

6. Samtykkebasert kommunikasjon er kundeservice

Mange av de beste eksemplene på enkel tilstedeværelse i sosiale medier (som i aller høyeste grad er samtykkebasert) er gjennom å bedrive kundeservice gjennom disse. Hvis man lykkes med det oppnår man mer fornøyde kunder, reduserte kundeservicekostnader og økt omdømme. Men da kreves det også kompetanse på kundekommunikasjon og det krever en kontinuerlig tilstedeværelse. Igjen er kanskje tiden det største problemet.

Forhåpentligvis ser du også at mange av disse argumentene for outsourcing, også er meget gode argumenter for at du må få virksomheten din inn på samtykkebasert kommunikasjon i digitale kanaler (enten det er sms/mobil, e-post eller sosiale medier). Og, ja, du må ikke fokusere på alle områder på én gang. Velg deg ut hvor du vil starte mens du jobber med strategien (eller får hjelp til å lage denne). Men husk, du vil måtte forholde deg til de fleste av utfordringene vi har listet opp, før eller senere.